Blog

Webshophouders opgelet! Er komt nieuwe regelgeving aan voor online verkopen

Beschik jij over een webshop of verkoop jij via social media of derden? Keep on reading! Vanaf mei 2022 gelden hier zes nieuwe regels voor. Deze hebben vooral betrekking op informatieplicht, reviews, prijzen en aanbiedingen. Wat houden deze regels precies in en hoe bereid je je voor: je leest het allemaal in deze blog!


Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat komt met een conceptwetsvoorstel voor platforms en online webshops. Dit voorstel bevat nieuwe regelgeving voor online verkopen.  Deze regelgeving komt voort uit nieuwe Europese richtlijnen die zijn opgesteld om de online consument beter te beschermen. 

First things first: wat gaat er nu precies veranderen? We hebben de zestal regels voor je op een rijtje gezet. 

Vergelijkingssites

Voor vergelijkingssites, zoals voor energieaanbieders of hotels, gaat ook een uitgebreide informatieplicht gelden. Je moet van tevoren duidelijk maken welke elementen de uitkomst van een zoekopdracht bepalen. Hierbij hoef je niet je algoritmes bekend te maken, maar je moet wel aangeven op basis waarvan een zoekresultaat tot stand komt. Deze informatie moet worden verstreken vanaf het moment waarop je de zoekresultaten toont, ongeacht of de bezoeker daadwerkelijk overgaat tot aankoop.

Eigen feed

Een gepersonaliseerd aanbod is hot and happening en een belangrijk onderdeel binnen e-commerce. Krijgen jouw klanten ook een eigen feed te zien? Bijvoorbeeld op basis van recente zoekopdrachten, aankoopgeschiedenis, woonplaats of andere kenmerken van de klant? Dan moet je hier (verplicht) transparant over zijn. Dit kan door middel van een pop-up of een mededeling op de betaalpagina. Consumenten kunnen hierdoor besluiten of het aanbod dat ze zien echt aantrekkelijk is door te vergelijken met een andere aanbieder (waar de klantgegevens niet bekend zijn). 

Vergelijkingssites

Voor vergelijkingssites, zoals voor energieaanbieders of hotels, gaat ook een uitgebreide informatieplicht gelden. Je moet van tevoren duidelijk maken welke elementen de uitkomst van een zoekopdracht bepalen. Hierbij hoef je niet je algoritmes bekend te maken, maar je moet wel aangeven op basis waarvan een zoekresultaat tot stand komt. Deze informatie moet worden verstreken vanaf het moment waarop je de zoekresultaten toont, ongeacht of de bezoeker daadwerkelijk overgaat tot aankoop.

Reviews en beoordelingen

Misschien wel één van de belangrijkste triggers voor de consument wanneer het gaat om een online aankoop. Maar liefst 25% van de Nederlanders beslist namelijk op basis van reviews of ze een product of dienst aanschaffen. Vanaf mei 2022 moet je hier extra informatie aan toevoegen. Wil je reviews en beoordelingen zichtbaar maken voor consumenten? Dan moet je de onderstaande informatie extra verschaffen:

  • hoe je controleert dat deze recensies van klanten zijn die dat artikel hebben gekocht en gebruikt;
  • of alle reviews getoond worden (zowel positieve als negatieve);
  • of degenen die een review hebben achtergelaten een vorm van sponsoring of betaling hebben ontvangen. 

Met deze informatieplicht kan de consument eerlijker oordelen of de review oprecht is en dus een betere, afgewogen beslissing nemen over de mogelijke aankoop.

Externe aanbieders

Bied jij producten van andere ondernemers of leveranciers aan op jouw website? Zorg dan dat je, met ingang van de nieuwe regelgeving, duidelijk aangeeft met wie de consument indirect zaken doet. Daarnaast moet je aangeven of het een ondernemer of consument is en welke voorwaarden hierbij gelden. Zet deze gegevens duidelijk zichtbaar op de (betaal)pagina. Wegstoppen in bijvoorbeeld je algemene voorwaarden mag niet.

Ook geldt een onderzoeksplicht. Zo moet je van tevoren informatie opvragen over de juridische status (ondernemer of particulier) van de verkoper en de voorwaarden van degenen die diensten of goederen verkopen via jouw platform.

‘Gratis’ online diensten

Lever jij ‘gratis’ online diensten aan consumenten? Dan moet je vanaf mei 2022 meer informatie geven over hoe lang klanten aan de digitale dienst vastzitten en hoe zij zich weer kunnen uitschrijven. Daarnaast krijgen consumenten het recht om binnen 14 dagen zonder reden de gratis digitale dienst op te zeggen. Maken zij hier gebruik van? Dan moet je als aanbieder van een digitale dienst direct de verwerking van de klantgegevens stoppen en verwijderen. Bij zo’n ‘gratis’ online dienst kan je bijvoorbeeld denken aan een account op een social media platform. 

Op 28 november 2021 moeten bovenstaande regels zijn omgezet in de Nederlandse wetgeving. Vervolgens gaat de wet, naar verwachting, gelden op 28 mei 2022. Echter hoef je als online verkoper niet te wachten op deze streefdatum: zo kun je jouw webwinkel of online marktplaats alvast inrichten volgens de nieuwe regels. Op deze manier kan je je in positieve zin onderscheiden van je concurrenten. Je klanten hebben namelijk voordeel bij de nieuwe regelgeving omdat zij veel meer weten over de manier waarop jij werkt. Transparantie = key!

Wil je meer tips over welke stappen je kan zetten om hier alvast aan te voldoen? Neem contact met ons op, we helpen je graag!

Bekijk ook

Hang Eleven

Een omzetgroei van 546% in één jaar. Keep on reading…

// Lees meer

Magioni

Zo namen we de belangrijkste steden over met de meest verantwoorde pizzabodems!

// Lees meer