Blog

Apple Search Ads

Wat hebben de Verenigde Staten, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Australië, Nieuw-Zeeland, Mexico en Zwitserland met elkaar gemeen?

Blog

Apple Search Ads

Wat hebben de Verenigde Staten, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Australië, Nieuw-Zeeland, Mexico en Zwitserland met elkaar gemeen?
 
 

Het zou een goede vraag voor een uit de hand gelopen pubquiz – die lopen altijd uit de hand – kunnen zijn. Het antwoord op deze vraag is natuurlijk: Apple Search Ads! Dé advertentietool die ervoor zorgt dat jouw app op nummer één staat in de IOS App Store. En als je bijna denkt dat het niet mooier kan, komt deze functie ook nog eens naar Nederland toe. Wanneer deze innovatie naar ons kikkerlandje komt is nog onduidelijk, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. Daarom vertel ik je nu alvast de ins en outs zodat je helemaal Apple-Search-Ads-proof bent als het zover is.

Volgens Apple komt ruim 65% van alle app downloads op Apple producten voor uit directe zoekopdrachten via de IOS App Store. Een grote kans voor applicaties dus om directe app-installs te genereren. Máár zichtbaar worden in de App Store is makkelijker gezegd dan gedaan, gelukkig is Apple Search Ads de helpende hand in dit proces. Apple Search Ads werkt in grote lijnen hetzelfde als Google Search Ads: door middel van zoekwoorden probeer je je product te vertonen aan het publiek dat je wilt bereiken. Zoekwoorden die sterk overeenkomen met je applicatie krijgen automatisch een hoge beoordeling van Apple en zullen ongeacht het bod helpen met een hoge positionering binnen de App Store. Dit zorgt ervoor dat concurrerende merken elkaars zoekwoorden niet kunnen gebruiken om boven elkaar uit te stijgen. Voorbeeld: Wanneer Burger King ‘Mac Donalds’ als zoekwoord gebruikt zal Mac Donalds, na gebruik van Apple Search Ads, ongeacht het bod als meest relevante app bovenaan in de Store komen te staan. Daarom is het gebruik van Apple Search Ads niet alleen goed voor het genereren van conversies maar ook ideaal om je eigen merknaam te verdedigen tegen concurrenten. Wanneer een bedrijf niet scherp genoeg is – hadden ze nou maar dit artikel gelezen – kunnen concurrenten nog wel gebruik maken van deze merknaam en winsten boeken tot ook dit bedrijf zich overgeeft aan Apple Search Ads.

Net als bij Google Search Ads zijn branded zoekwoorden dan ook veel goedkoper dan bredere zoekwoorden. Toch bieden bredere zoekwoorden de mogelijkheid om de app wat meer in de spotlight te zetten. Deze functie zal dus alle online marketeers weer lekker aan het werk zetten om te speuren naar ideale zoektermen voor in de App Store.

Hoewel deze functie tot nu toe klinkt als muziek in de oren, brengt het ook nadelen met zich mee. Om te beginnen is, zoals ik al eerder zei, Apple Search Ads tot nu toe nog niet beschikbaar in Nederland en is het nog onduidelijk wanneer we gebruik kunnen maken van deze advertentietool. Daarnaast worden irrelevante zoekwoorden afgestraft en zal je app niet hoger komen te staan in de App Store: Relevantie is key! Tot slot is de navigatie volgens vele huidige gebruikers een stuk lastiger dan bij Google Search Ads. Gelukkig heb je door middel van deze kennis alvast een voorsprong op de concurrentie zodat je er helemaal klaar voor bent om Apple Search Ads te gebruiken.

Navigation

Diensten

Over ons

Vacatures

Cases (coming soon)

 

 

Social Networks

 

Contact

Van Diemenstraat 180

1013 CP, Amsterdam

+31 (0)20 210 1343

info@driivn.nl

DRIIVN 2018

 

 

Social Networks

 

Navigation

Diensten

Over ons

Vacatures

Cases (coming soon)

 

Contact

Van Diemenstraat 180
1013 CP, Amsterdam
+31 (0)20 210 1343
info@driivn.nl

 

 

DRIIVN 2018