Blog

The Social Benchmark: Facebook

Is het in maart eigenlijk te laat om nog eens terug te kijken op cijfers van 2018? Misschien, maar we gaan het toch doen. Omdat ze gaan over de socialmedia-industrie en het simpelweg knetter handig is om hier inzicht in te hebben.

Interview

The Social Benchmark: Facebook

Is het in maart eigenlijk te laat om nog eens terug te kijken op cijfers van 2018? Misschien, maar we gaan het toch doen. Omdat ze gaan over de socialmedia-industrie en het simpelweg knetter handig is om hier inzicht in te hebben.

De komende weken nemen we de grootste kanalen onder de loep en kijken we naar verschillende sectoren die online actief zijn. Vandaag is Facebook aan de beurt. Wat wij ons afvragen na dit artikel? “Meneer Zuckerberg, gaat ‘ie lekker?”

In elke sector (mode, media, retail, etc) was er in 2018 sprake van een dramatische daling als het gaat om betrokkenheid. Sterker nog, veel bedrijven zagen minder dan de helft van de betrokkenheid als je het vergelijkt met het jaar 2017. De mediaan was voorgaande jaren 0,16%, een percentage dat in 2018 jaar niet werd gehaald.

Alle cijfers zijn trouwens afkomstig van de fijne bazen van Rival IQ.

De daling is deels te verklaren doordat Facebook haar algoritme heeft veranderd. Leuk hoor, dat je nu meer foto’s van katten en super inspirerende quotes van vriendjes en vriendinnetjes voorbij ziet komen, maar bedrijven hebben hier bijzonder weinig aan. Met deze verandering is het dan ook geen verrassing dat de betrokkenheid op Facebook een duik nam. Dit was in alle sectoren te zien.

Mede door de verschuiving van het algoritme zien merken steeds minder rendement op hun organische activiteit. Dat het merendeel als gevolg daarvan dan ook hun contentproductie verminderd, is ze moeilijk kwalijk te nemen. De enige die deze dans ontspringen zijn sportteams en de media-industrie.

Het frappante is dat de industrieën die veel minder zijn gaan posten, bovenaan de lijst staan als het gaat om engagement. We hebben het hier over de sectoren alcohol, eten & drinken en de hotels & resorts. Dit terwijl de sectoren die vaak posten onderaan staan. Alleen sportteams vormen hier een uitzondering in. Een gevalletje kwaliteit boven kwantiteit dus? Het lijkt er sterk op.

De cijfers

Laten we eens de verschillende sectoren waar wij als DRIIVN ervaring mee hebben uitlichten. Om te beginnen de alcohol sector. En weet je wat? Laten we proosten op hen! Dat gaat namelijk hartstikke lekker, met een stijgende engagement op Facebook.

Er zijn een paar manieren waarop alcoholmerken het tempo bijhouden. Dit doen ze voornamelijk door het gebruik van foto’s en video’s die goed presteren. Niet ontoevallig dat dit hetzelfde beeld als bij het veel succesvollere Instagram.

Daarnaast lag de postfrequentie binnen deze industrie onder het gemiddelde.

Waar foto’s het goed doen als er maar een 18+ sappie op te zien is, gaat dit credo ook op voor modemerken. Waar het in 2017 vooral nog draaide om video, haalde de mode-industrie in 2018 bijna twee keer zoveel engagement uit foto’s. Modemerken posten nu dan ook het vaakst foto’s om te profiteren van die hoge mate van betrokkenheid.

Binnen de food-industrie is iets geks te zien. Restaurants, barretjes en andere plekken waar het draait om een van de primaire levensdoelen posten net zo vaak als vorig jaar, maar zien een gehalveerde engagement op Facebook. Wel zie je dat ook binnen deze industrie foto’s het beter doen dan bewegend beeld.

Een sector die eigenlijk wel gewoon lekker zijn gangetje blijft gaan is die van non-profit organisaties. Met een vergelijkbare frequentie van posten en engagement als voorgaande jaren wint deze industrie de consistentie prijs in 2018. Deze goede weg is hier dan weer ingezet door een combinatie van foto’s en video’s.

Sluiten we af met een industrie die er een sport van heeft gemaakt om hun collega industrieën te vermorzelen: die van sportteams. De fans en volgers van sportteams hebben simpelweg veel meer honger naar social content van hun helden. Andere merken kunnen hier gewoon niet mee concurreren.

Aan de andere kant geven sportteams hun fans wel steeds vaker een kleine pauze op Facebook door iets minder vaak te posten dan het jaar ervoor. Door alle energie in goed presterende foto’s en video’s te steken, krijgt deze industrie het voor elkaar om de engagement onveranderd hoog te houden.

Smaakt naar meer, toch? Stay tuned voor alle insights voor Instagram!

Navigation

Diensten

Over ons

Vacatures

Cases (coming soon)

 

 

Social Networks

 

Contact

Van Diemenstraat 180

1013 CP, Amsterdam

+31 (0)20 210 1343

info@driivn.nl

 

DRIIVN 2019

 

 

 

Social Networks

 

Navigation

Diensten

Over ons

Vacatures

Cases (coming soon)

 

Contact

Van Diemenstraat 180
1013 CP, Amsterdam
+31 (0)20 210 1343
info@driivn.nl

 

 

DRIIVN 2019