Content
Marketing

Specialist: Julia Sitompul

Inspelen op trends, maar altijd net iets origineler

Julia Sitompul is bij DRIIVN de expert op het gebied van content. Al jaren helpt ze allerlei organisaties met advies en uitvoering op het gebied van content marketing. Ook geeft ze leiding aan een team van content specialisten bij DRIIVN. We vragen haar wat content marketing nou precies inhoudt.

“Kort gezegd: creëren, beheren en inspireren. Bij Content Marketing zijn wij dagelijks bezig met het maken van waardevolle content voor onze klanten. Hierbij is een sterke online strategie key to succes. Uit die strategie vloeit content voort. Content bestaat uit zowel visueel beeld, als sterke captions op social media, maar ook het creëren van nieuwsbrieven, blogs of webteksten. Deze content beheren wij dan ook: we onderhouden socialmediakanalen, monitoren reacties, en rapporteren en sturen bij waar nodig. Het uiteindelijke doel? Inspireren! Want wij willen dat jouw doelgroep zich uiteindelijk bindt met jouw merk.”

Tof zeg! Hoe is Content Marketing de afgelopen jaren veranderd?

“Het socialmedialandschap verandert continu. Daardoor ook Content Marketing. Er komen socialmediakanalen bij en het gedrag en de behoefte van de gebruiker verandert. Als bedrijf moet je daar constant op in weten te spelen. Belangrijk dus om te weten waar de doelgroep zich bevindt en je continu af te vragen waarom de doelgroep jou moet volgen.”

Wat maakt Content Marketing voor jou eigenlijk zo boeiend?

“De diversiteit en creativiteit. We zijn constant bezig met het bedenken van originele manieren om bedrijven te helpen met het behalen van hun doelen. En met het snelle landschap blijf je jezelf daardoor uitdagen om op nieuwe diverse, creatieve oplossingen te komen.”

Hoe daag jij jezelf uit?

“Ik probeer beter te worden in mijn vak door overal inspiratie op te doen. Dit doe ik op via social media, maar ook bijvoorbeeld door reclames op tv of op straat. Het is belangrijk om in te spelen op trends, maar altijd net iets origineler te zijn dan de rest. Wordt dit uiteindelijk goed opgepakt door de doelgroep? Dan kan ik zeggen dat het geslaagd is. ;-)”

Benieuwd hoe we dit voor jou kunnen toepassen?

AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN.

Kan je concrete voorbeelden geven uit de praktijk?

“Voor het Trimbos-instituut werken wij voor verschillende afdelingen. Eén account daarvan is Opvoeding & Uitgaan. Inmiddels is dit account al jaren in ons beheer. Het originele vraagstuk was: hoe kunnen wij jongeren informeren over middelengebruik tijdens uitgaan zoals alcohol, roken en drugs. Dit hebben we gedaan via hun ouders. Het platform begon op Facebook, waarbij we verschillende socialmediathema’s hebben bedacht die vooral informeren. Maar hoe bind je de doelgroep? Juist door ook herkenbare, grappige situaties te delen. Met succes. Zo hebben we inmiddels op Facebook bijna 50 duizend volgers en op Instagram bijna 11 duizend volgers.“

Wat zijn volgens jou de laatste trends binnen Content Marketing? 

“Als eerst: de doelgroep voorop. Dit klinkt voor de hand liggend, maar hier wordt vaak te makkelijk over gedacht. Want wat wil jouw doelgroep nou echt zien en hoe bind je de doelgroep nou echt aan je merk? Kom in contact middels de juiste content en ook community management. Daarnaast: vertel jouw verhaal. Het gaat niet alleen om het verkooppraatje van jouw product of dienst. Deel het verhaal achter jouw merk en hoe jij waardevol kan zijn voor de doelgroep. Als laatst: de verschuiving van kanalen. Waar voorheen Instagram vooral voor jongeren was, is dit inmiddels ook populair voor een bredere doelgroep. Ook zie je een verschuiving van leeftijd bij bijvoorbeeld TikTok. De doelgroep verplaatst zich constant, dus verschuif waar mogelijk mee.”

Welke tips kan je aan ons meegeven?

“Inspireer en bouw een community. Er valt zoveel te vertellen over ieder merk, deel dit juist en inspireer de doelgroep ermee. Daardoor bind je de doelgroep niet alleen, maar bouw je ook aan een waardevolle community. Om die reden blijft de doelgroep je volgen.

Blijf weg van je salespraatje, daar prikt je doelgroep zo doorheen. Kies daarnaast voor kwaliteit boven kwantiteit, zo blijft je content goed en haakt de doelgroep niet af door een overkill aan berichten.” 

Bekijk ook

Strategie

“Ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Daarnaast help je andere organisaties met hun groei en dat vind ik misschien wel mooiste eraan.”

// Lees meer

Design + Webdevelopment

“Design is heel uitdagend. Er wordt van je gevraagd om continu te blijven vernieuwen en op zoek te gaan naar nieuwe technieken.”

// Lees meer

Bel of mail mij