Design &
Branding

Specialist: Monique Blom

“Je blijft continu in ontwikkeling”

Monique Blom is bevlogen van het designvak en is de specialist bij DRIIVN op het gebied van branding & design. We spraken haar en stelden haar een paar vragen hierover.

Wat houdt branding & design eigenlijk in?

“Design is een hele brede term. Je hebt design voor apps, presentaties, websites, banners, video’s, het bestaat overal. Maar om 1 woord te gebruiken wat design is dan is het vormgeving. Met design kun je bepaalde dingen beïnvloeden. Je kunt bepalen waar je focus op wilt leggen of waar juist niet. Dit doe je allemaal door te spelen met kleuren, typografie, beeld, motions en nog veel meer. Met design kun je een bepaalde waarde, betekenis en kwaliteit toevoegen aan een product. Het gaat namelijk ook over de gedachte achter het design en niet alleen maar hoe het eruit ziet. Je denkt ook na over de gebruiksvriendelijkheid en of de boodschap wel goed overkomt.”

Wat is er de afgelopen jaren allemaal veranderd op dit gebied?

“Op het gebied van design is zeker in de laatste jaren heel wat veranderd over wat design is en wat je er allemaal mee kunt doen. Oorspronkelijk gaat het inderdaad over iets vormgeven, maar tegenwoordig ligt er ook een enorme focus op visuele communicatie en gebruiksvriendelijkheid. Designers zijn nu ook met veel meer bezig dan dat alleen voor de schermen zichtbaar is. Design is een onderdeel geworden van de strategie bij de meeste bedrijven en heeft daarmee een grote impact gekregen. Design speelt een rol vanaf de start van het proces.”

Waarom ben je zo gepassioneerd over design & branding?

“Design is heel uitdagend. Er wordt van je gevraagd om continu te blijven vernieuwen en op zoek te gaan naar nieuwe technieken. Wat ik vooral ook heel leuk vind aan designer zijn is dat je heel vrij en creatief aan het werk kunt zijn. Als ik met een opdracht bezig ben raak ik in een bepaalde flow wat heel lekker werken is. Soms loop ik tegen problemen aan waarvan ik niet gelijk weet wat de oorzaak (of oplossing) is. Dit is vaak op het gebied van webdesign of development. Het is altijd een mooie uitdaging om hier vervolgens onderzoek naar te doen en het ook uiteindelijk zelf ook op te lossen. Dit geeft veel voldoening.”

Benieuwd hoe we dit voor jou kunnen toepassen?

AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN.

Hoe blijf je jezelf ontwikkelen?

“Om mijzelf te verbeteren lees ik veel blogs over nieuwe trends op het gebied van design. Deze trends gaan ontzettend snel dus je kunt – en moet – jezelf maar blijven vernieuwen. Ook kijk ik veel tutorials die ingewikkeldere zaken uitleggen die ik dan gelijk meeneem om nieuwe dingen uit te proberen. Zoals eerder gezegd blijft het oplossen van ingewikkelde zaken op het gebied van webdesign en development ook altijd een groot onderdeel van mijn vakgebied. Door deze zaken op te lossen leer ik heel veel bij.”

Zijn er projecten waar je trots op bent?

“Cooble was een heel groot project waarbij we met alle teams – van strategie tot design – een mooi resultaat neer hebben gezet: een volledige herpositionering, inclusief nieuwe huisstijl en website. Een compleet nieuw uiterlijk. Ik heb hier meegewerkt aan de website en de visuele uitwerking van de socialmediastrategie. Cooble is een bedrijf dat gespecialiseerd is op het gebied van sourcing. Ze helpen organisaties hun doelstellingen te behalen door op zoek te gaan naar de meest optimale sourcing oplossing.”

Welke designtrends moeten we zeker in de gaten houden?

“- Zorg dat je ontwerp 1 geheel is. Fonts en kleuren moeten met elkaar
    matchen
 – Less is more. Veel witruimte is niet erg. Dit zorgt voor rust en legt focus
op 
belangrijke onderdelen
 – Werk consistent. Gebruik dezelfde elementen op de juiste manier”

Heb je nog tips voor ons?


“- Maak geen gebruik van complexe iconen of illustraties. Dit kan afleiden
    van de boodschap die je wilt overbrengen
 – Wees voorzichtig met het gebruik van schaduwen. Het wordt vaak too
    much
 – Gebruik niet teveel verschillende lettertypes door elkaar en zorg dat ze
goed leesbaar zijn”

Wat heb jij nodig om tot het beste resultaat te komen?

“Het opdoen van inspiratie is een essentieel onderdeel van design. Daarvoor gebruik ik platformen als Dribbble, Pinterest, Instagram of bijvoorbeeld Awwwards. Tijdens een project is het vooral van belang dat de klant en ik samen op één lijn zitten en we elkaar begrijpen. Wanneer je allebei hetzelfde idee of dezelfde visie hebt over iets, merk je dit in de gehele samenwerking en uiteindelijk in het eindresultaat. Het is dan ook altijd mijn streven om korte lijntjes te houden met de klant, zodat een proces soepel verloopt.”

Bekijk ook

Social media + Contentbeheer

“Ons uiteindelijke doel? Inspireren! Want wij willen dat jouw doelgroep zich uiteindelijk bindt met jouw merk.”

// Lees meer

Growth Marketing

“Als Growth Marketeer moet je echt nieuwsgierig en geduldig zijn. Je moet écht kunnen denken in (creatieve) oplossingen om je doel te bereiken.”

// Lees meer

Bel of mail mij