Blog

What’s in? What’s out?

Na de gebeurtenissen met me-too aanklagingen, Brexit en het huwelijk van Meghan en Harry in 2018, is 2019 inmiddels alweer van start gegaan.

Interview

What’s in? What’s out?

Na de gebeurtenissen met me-too aanklagingen, Brexit en het huwelijk van Meghan en Harry in 2018, is 2019 inmiddels alweer van start gegaan.

Van de enorme groei van live content tot de komst van een nieuwe belangrijke privacywet – het social medialandschap is ook dit jaar weer flink in beweging. De tijd gaat sneller dan je denkt; zorg dus dat je niet achterblijft! Om jou daar een handje bij te helpen, hebben wij de belangrijkste trends van 2019 op een rij gezet. Maar eerst even een terugblik op alle ontwikkelingen in 2018.

Opvallende ontwikkelingen in 2018

1. Zeg bye tegen likes, shares en comments.
Laat jouw social kanaal niet meer om likes, shares en comments draaien, maar om conversies. De interactie is in 2018 een stuk minder belangrijk geworden dan performance. De afgelopen 18 maanden is het dan ook met meer dan 50 procent gedaald. Organisaties kunnen kijken naar e-commerce strategieën en benaderingen, om zo problemen te identificeren en aan te pakken. Dit kan ervoor zorgen dat consumenten uiteindelijk gemakkelijk bestellingen kunnen plaatsen en daardoor tevreden blijven.

 

2. Livestreamen is booming
Jezelf live voor gek zetten was in het jaar 2017 al een echte doorbraak binnen social media. In 2018 is te zien dat deze manier van content maken zich enorm heeft ontwikkeld, op een serieuzere manier dan in 2017. De (live) stories vormen steeds vaker de basis van contentproductie op diverse platformen zoals Facebook, Instagram, Snapchat en YouTube. En dat is niet zonder reden: naar live video’s wordt zo’n 3 keer langer gekeken en zelfs 10 keer meer gereageerd dan bij normale video’s. Doe je nog niets met livestreamen? Begin er dan snel mee. Anders blijf je achter en ben je zó 2017, dat wil je natuurlijk niet.

 

3. Big brother is not watching you anymore; de AVG wet
Met veel kabaal kwam deze wet onder de aandacht. Het was geen lieverdje onder de bedrijven. Door de invoering van deze wetgeving is er een strenger toezicht op het verwerken van persoonsgegevens gekomen. Dat was het moment dat veel bedrijven niet meer mee konden kijken met gegevens. Zo moeten zij nu toestemming vragen voor het gebruik van jouw GPS-locatie en kunnen ze deze niet niet zomaar meer volgen. Ja, dat gebeurde. So say bye to the FBI. Deze wet heeft voordelen, maar zeker ook zijn nadelen. Veel merken durven advertising methodieken, zoals Custom Database Audiences van Facebook, niet meer te gebruiken omdat zij een stuk voorzichtiger zijn geworden op het gebied van privacy.

 

4. Persoonlijk en supersnel klantcontact
Stuur vanuit huis in je pyjama een bericht naar de klantenservice, het kan tegenwoordig allemaal. Als we een vraag hebben over een product stellen we deze via Facebook of gooien we er een tweetje uit. Na ongeveer 20 minuten hebben we alweer antwoord op onze vraag (dat hopen we tenminste). Als dit niet korter is, zitten we gefrustreerd achter ons laptop -wel nog steeds in pyjama- te vloeken. Gebruikers vinden het belangrijk dat ze snel en persoonlijk worden geholpen. Daarom zijn er chatbots in het leven geroepen. Deze bots bestaan uit een stukje software, je voert dus eigenlijk een gesprek met de computer en kan dus al binnen een paar seconden een antwoord op je vraag hebben. Heel persoonlijk dus *kuch*, maar vooral snel en een prima oplossing als je als bedrijf even niet kan antwoorden. Toch is het ontwikkelen van een chatbot moeilijker dan je denkt, veel bedrijven zijn hier nog volop mee bezig.  

 

5. Nog meer budget voor social
Bereid je voor! Geef jij meer uit aan video ads? Dan ben je goed op weg en vooral niet de enige. Als het aan de cijfers van IAB ligt, kunnen bedrijven op marketinggebied een flinke budget groei voor social verwachten. Zeker op het gebied van video.

 

Ben jij social media proof voor 2019?

1.  Social media als e-commerce platform
Social media gaat de strijd aan op het vlak van e-commerce met andere marketingkanalen, zoals e-mail en SEO. Het hoeft niet per se een last click-conversie kanaal te worden, maar het gaat wel een belangrijke rol spelen in het proces. Kijk maar naar cases van Zalando en Adidas. Naast deze verschuivingen geven social media kanalen steeds vaker een e-commerce feature uit. Zo kunnen wij alvast verklappen dat Snapchat en Amazon gezamenlijk een tool voor het gebruik van visual shopping hebben ontwikkeld. Houd dit goed in de gaten, het zou namelijk zorgen voor een hogere engagement rate.

 

2. Stories are slaying it
Post all day, everyday. Iedereen gebruikt ze en het is niet meer weg te denken. Instagram heeft ondertussen al een tijd de story-functie. Je plaatst een foto of filmpje en deze blijft 24 uur staan. 24-uurs content, ook wel ephemeral content genoemd, kan handig ingezet worden om een tijdelijke kortingsactie te promoten, denk aan Black Friday of Cyber Monday. Deze nieuwe manier van content zorgt ervoor dat een simpele tijdlijnpost op je bedrijfspagina niet meer voldoende is om het gewenste resultaat te bereiken.

 

3. Angst voor je eigen social kanalen
Vanwege de invoering van de nieuwe AVG wetgeving zijn veel merken en consumenten een beetje angstig geworden. Deze angst – of het nou terecht is of niet – kan ervoor zorgen dat de groei van digital en social als marketingkanaal een stuk langzamer gaat in de toekomst. Zorg er dus voor dat de gebruiker zich veilig voelt (bijv. door recensies) en zij alleen nog bang worden voor het staan op een legoblokje.

 

4. De grote comeback van groepen
Ze zijn terug van weggeweest; de groepen. Het is een tijd stil geweest rond deze communities, dit mede dankzij de vele advertenties, likes, inhakers door allerlei bedrijven; hoe irritant waren deze. De bouwstenen van social media maken een comeback. Nieuwe features die door LinkedIn en Facebook worden aangeboden, zorgen ervoor dat groepen weer op de voorgrond treden. Het is bijvoorbeeld mogelijk om als merkpagina lid te worden aan een groep, zodat klanten en gebruikers indirect hun ongezouten mening, opmerkingen of tips aan een bedrijf kunnen geven. Een bedrijf kan dan bijvoorbeeld zien dat Tim zijn spinazie niet lekker vindt, dit graag met de wereld wilt delen en daarom een bericht in de community groep plaatst. Deze content kan het bedrijf als input gebruiken om te zorgen dat zij dit verbeteren.

 

5. Direct messaging krijgt een commercieel tintje
Appen en chatten via Facebook gaat steeds belangrijker worden en een grotere rol spelen in het socialmedia-landschap. De bericht platformen, zoals WhatsApp en Facebook Messenger, zijn enorm populair. Maar vergeet niet! Een grote speler is on his way, namelijk WeChat, dat nu al onmisbaar is bij onze oosterse vrienden in Azië. Ook verschuiven advertentiemogelijkheden naar de bericht platformen. Hierbij loopt Facebook Messenger voorop, met WhatsApp dik op de huid.

 

6. Transparanter dan transparant
Laat alles zien! Hevige discussies rondom privacy en veiligheid zorgen ervoor dat de kanalen zich steeds transparanter moeten gaan opstellen tegenover hun gebruikers. Zo kunnen bedrijven nu laten zien welke advertenties zij op hun Facebookpagina hebben lopen. Hoe volwassener het kanaal, des te transparanter het wordt.

 

7. This is the voice of…
Social media, het is ontstaan omdat mensen graag hun mening met elkaar wilden delen. De trend ‘voice’ komt steeds meer om de hoek kijken. Comments zijn dan ook niet meer weg te denken op de sociale platformen. Voorheen ging dit altijd tekstueel en inmiddels met videoboodschappen, plaatjes en gifjes. Naast deze content verschijnen er steeds meer podcasts waarin experts en niet-experts hun ervaringen, verhalen en meningen delen.

 

8. Virtueel shoppen
Even je bril digitaal op Facebook passen voordat je hem koopt? Het klinkt misschien apart, maar het kan. Eerder in dit artikel kwam al naar voren dat social media zich steeds meer als conversiemedium ontwikkeld. Facebook test bijvoorbeeld al met augmented reality shopping ads. Vergroot de winkel experience van de gebruikers door augmented reality toe te passen. Kijk dan niet alleen naar je merk, maar ook naar jouw productaanbod. Conversieverhoging gegarandeerd – en wij spreken uit ervaring.

Omdat we al veel gekletst hebben over de gebruikerskant van social media, willen we jullie nu over twee trends uit de social media-marketingbranche vertellen.

 

9. Blockchain vs. social advertising
Hoe gaan die twee nou samen, zou je denken. Zonder twijfel kan blockchain in de digitale wereld benoemd worden tot woord van het jaar. Het zal een grotere rol gaan spelen binnen digital/social advertising. Daarnaast zal blockchain het voornaamste probleem, transparantie, weer overzichtelijk maken. Of dit allemaal al in 2019 gaat gebeuren, that’s the question.

 

10. Automatisering is the key
Talent in de digitale industrie is moeilijk te vinden. Dit gaat misschien raar klinken, maar dit is de grote reden waarom automatisering een must voor agencies gaat worden. Omdat het zo goed met deze industrie gaat, zijn bureaus op zoek naar (ervaren) werknemers. Doordat hier een gebrek aan is, begint de groei van de branche te remmen. Uit onderzoek van Dutch Digital Agencies (DDA) is gebleken dat talenten vinden en behouden lastig is – koester deze shining stars and talents dus. Agencies zullen meer gaan nadenken over het efficiënt plannen en automatiseren van hun processen, zodat bestaande werknemers zich hierdoor kunnen bezighouden met de belangrijke projecten.

Navigation

Diensten

Over ons

Vacatures

Cases (coming soon)

 

 

Social Networks

 

Contact

Van Diemenstraat 180

1013 CP, Amsterdam

+31 (0)20 210 1343

info@driivn.nl

DRIIVN 2018

 

 

Social Networks

 

Navigation

Diensten

Over ons

Vacatures

Cases (coming soon)

 

Contact

Van Diemenstraat 180
1013 CP, Amsterdam
+31 (0)20 210 1343
info@driivn.nl

 

 

DRIIVN 2018