Blog

Marketingtrends
die jij moet weten

Haal de oliebollen en champagne maar vast uit de kast, want 2018 staat voor de deur en dat betekent dat de tijd van lijstjes en voorspellingen voor het nieuwe jaar weer is aangebroken. En ook wij kunnen niet achterblijven; dit zijn – volgens ons – dé trends waar jij rekening mee moet houden in 2018. “En ook wij kunnen niet achterblijven; dit zijn – volgens ons – dé trends waar jij rekening mee moet houden in 2018.”

Blog

Marketing
trends die jij
moet weten

Haal de oliebollen en champagne maar vast uit de kast, want 2018 staat voor de deur en dat betekent dat de tijd van lijstjes en voorspellingen voor het nieuwe jaar weer is aangebroken. En ook wij kunnen niet achterblijven; dit zijn – volgens ons – dé trends waar jij rekening mee moet houden in 2018. “En ook wij kunnen niet achterblijven; dit zijn – volgens ons – dé trends waar jij rekening mee moet houden in 2018.”

1. Personaliseer je content

Tussen alle content in wil jij er natuurlijk wel uitspringen. Maar hoe doe je dat? Je content moet aansluiten bij je doelgroep; ze moeten er écht wat aan hebben. Hoe meer je weet over de ontvanger, hoe beter je jouw content kan personaliseren en hoe relevanter het voor de doelgroep is. Zorg dat je duidelijk weet welke boodschap je naar wie wil communiceren. Dankzij de goede targetingopties van o.a. Facebook kun jij bijvoorbeeld als evenementenorganisator zorgen dat jouw boodschap bij de 21-jarige Thomas – die ook nog eens geïnteresseerd in technofeestjes is – terechtkomt.

 

2. They know where you are

De on- en offline wereld zal steeds dichter bij elkaar komen, location based marketing is anno nu een hele happening. Als restaurant kun jij bijvoorbeeld coupons met kortingscodes promoten onder mensen die zich binnen een straal van twee kilometer van je restaurant bevinden. Location based marketing is een goede toevoeging aan gepersonaliseerde content.

 

3. 24-uurs content is booming

Instagram heeft – absoluut niet afgekeken van Snapchat – ondertussen al een tijd de story-functie. Je plaatst een foto of filmpje en deze blijft 24 uur staan. Veel mensen gebruiken de functie dagelijks om een bepaald moment van de dag vast te leggen, bijvoorbeeld om te laten zien hoe geweldig je avond wel niet was of om te laten zien dat je naam weer eens verkeerd is geschreven door de Starbucks. Ook bedrijven kunnen deze functie handig gebruiken. 24-uurs content, ook wel ephemeral content genoemd, kan handig ingezet worden om een tijdelijke kortingsactie te promoten, denk aan Black Friday of Cyber Monday. Doe je nog niets met story’s? Begin er dan snel mee en zorg dat het van toegevoegde waarde is! O ja en nog even iets belangrijks: hondenfilters zijn cliché. Niet meer doen.

 

4. Bereik je doelgroep met influencers

Het speelde in 2017 al een heel belangrijke rol, maar dit zal in het nieuwe jaar alleen maar toenemen. Een goede manier om je boodschap over te brengen is via influencers, of om nog specifieker te zijn: micro-influencers. Op alle social media zijn veel influencers actief en via deze weg kun je maar al te goed je doelgroep bereiken (of elke influencer dat even leuk doet, is een tweede). Het gebruik van influencers is ideaal om je campagne een boost te geven. De influencer kan je merk een positievere naam geven en het kan indirect leiden tot nieuwe conversies.

 

5. Emoji’s zijn hot

We kunnen eigenlijk niet meer zonder ze: emoji’s. We drukken er dagelijks onze digitale gevoelens mee uit in een WhatsApp-gesprek. Ook op Instagram en Facebook gebruiken we ze in overvloed, maar ook bedrijven gebruiken emoji’s steeds meer in hun socialmediaberichten. Het maakt een bericht nét wat visueel aantrekkelijker en het versterkt je boodschap. Mits op de juiste manier gebruikt. Maar – om in de woorden van een groot voetballer te spreken – dat is logisch!

 

6. Met video bereik je meer

Filmpjes zijn niet meer weg te denken uit onze tijdlijn. Video is een belangrijk puntje binnen de (online) marketingstrategie van een bedrijf. Je kan met video je boodschap op een leuke en duidelijke manier overbrengen. Het is wel belangrijk dat je video interessant genoeg is om de mensen te laten kijken, wees dus uniek! Je hoeft ook helemaal geen groot budget en goede apparatuur te hebben om een leuk en uniek filmpje te maken. Zorg dat je filmpjes niet te langdradig worden (korter), hierdoor haken mensen af. Daarnaast geven kanalen zoals Facebook video’s een betere positie in de veiling – wat zorgt voor een groter bereik. Kattenfilmpjes schijnen het overigens ook altijd goed te doen.

 

7. Snel (heel snel) en direct klantcontact

Webcare is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Als we een vraag hebben over een product stellen we die via Facebook of gooien we er een tweetje uit. Na ongeveer 20 minuten hebben we alweer antwoord op onze vraag (dat hopen we tenminste). Klanten vinden het belangrijk dat ze snel worden geholpen en het liefst hebben ze het zo persoonlijk mogelijk. Binnenkort zullen steeds meer bedrijven WhatsApp gaan toevoegen aan hun webcare. Je kunt je vraag snel stellen in een appje en je krijgt binnen no time een persoonlijk antwoord. Ook chatbots worden steeds vaker ingezet om vragen te beantwoorden, het voordeel hiervan is dat de chatbot 24/7 beschikbaar is.

 

8. Mobile first

Als je website nu nog niet mobielvriendelijk is, dan kun je daar maar beter heel snel verandering in brengen. Naast dat steeds meer mensen websites bezoeken via hun mobiel in plaats van via de laptop, zorgt Google er ook voor dat je beter wordt gevonden als je website gebruiksvriendelijk is. Een mobiel (of het nu iPhone of Android is) is een verlengstuk van ons lichaam, het is als een kindje voor ons. Wat ik hiermee wil zeggen: mobielvriendelijkheid is een must!

 

9. Reputatiemanagement belangrijker dan je USP?

Tegenwoordig draait het niet alleen nog maar om USP’s, maar is het ook belangrijk wat de reputatie van het bedrijf is. Je kan op verschillende manieren aan je reputatie werken. Hoe? Door storytelling bijvoorbeeld. Storytelling is een goed middel om een verhaal te vertellen namens jouw bedrijf. Ook SEO en SEA zijn belangrijk, laat jouw bedrijfsnaam bijvoorbeeld tevoorschijn komen bij bepaalde zoekwoorden die jouw reputatie kunnen versterken. Monitoring is daarbij ook van essentieel belang; hoe praten de mensen over jouw bedrijf? Werk dus goed aan de naam van jouw bedrijf. Ook hier zouden kattenfilmpjes kunnen werken, maar dat kan ook aan mijn persoonlijke voorkeur liggen.

We kunnen wel concluderen dat 2018 een gepersonaliseerd en interactief marketingjaartje gaat worden. Zorg dat je uniek blijft en houd de trends goed in de gaten aangezien de (online) marketingbranche een snel evoluerend wereldje blijft. See you in 2018!

 

Navigation

Diensten

Over ons

Vacatures

Cases (coming soon)

 

 

Social Networks

 

Contact

Van Diemenstraat 180

1013 CP, Amsterdam

+31 (0)20 210 1343

info@driivn.nl

 

DRIIVN 2019

 

 

 

Social Networks

 

Navigation

Diensten

Over ons

Vacatures

Cases (coming soon)

 

Contact

Van Diemenstraat 180
1013 CP, Amsterdam
+31 (0)20 210 1343
info@driivn.nl

 

 

DRIIVN 2019