Interview

5 vragen aan…

Wouter Aijtink: ‘Hoe cliché het ook klinkt, maar een tevreden klant is het leukste wat er is.’


In een kleine twee jaar tijd is DRIIVN van twee naar zestien man gegroeid. En daar zijn we best een beetje trots op. Zestien ambitieuze en creatieve young professionals. Een cocktail van karakters. Van Lutjebroek tot Amsterdam en van judoka’s tot motorcrossers. Noem het multicultureel of gewoon gezellig. Dit is DRIIVN.

Hij is vanaf dag één part of the team, houdt van slechte woordgrappen, speelt graag een potje FIFA op kantoor, is echt een ochtendmens en is met zijn team verantwoordelijk voor de tofste campagnes. Aanleiding voor vijf vragen aan Head of Campaigns Wouter Aijtink.

1. Als jij aan je oma moet uitleggen wat voor werk je doet, wat zeg je dan?

Die uitleg wordt steeds korter. Op het begin probeerde ik mijn functie nog wel zo behapbaar mogelijk te maken, maar daar ben ik inmiddels wel een klein beetje vanaf gestapt. Probeer aan een vrouw van midden 80, zonder internet, zonder smartphone én zonder social media maar is uit te leggen wat een online marketeer doet. Meestal is het iets als “Ik help bedrijven met reclame op het internet”, maar zodra het woord “internet” valt, weet ik dat mijn oma alleen het reclame-gedeelte heeft onthouden. Het is een beetje alsof ik door Maxim Hartman geïnterviewd wordt en hij vraagt of ik het kort wil houden. Nu is het alleen nog “reclame”.

2. Waar krijg jij je beste campagne-ideeën? In de trein? Tijdens een brainstorm? Na tien biertjes in een club?

Ik heb niet echt een plek waar ik altijd meer of betere ideeën krijg. Wel ben ik iemand die altijd ideeën in mijn hoofd gaat uitwerken voor ik ze op tafel gooi. Bij een brainstorm kun je mij gerust een uur lang niet horen. Tot we bijna klaar zijn. Dan opper ik een idee waar ik vanaf minuut één in mijn hoofd mee bezig ben geweest. Je hoort collega’s wel is denken “Gaat hij ook nog met input komen of hoe zit dat?”. Always save the best for last, toch?

3. Op welke campagne ben je écht trots en waarom?

Ik ben op veel campagnes trots. Wanneer we een groot festival uitverkopen of bepaalde omzetdoelstellingen van een klant behalen. Eigenlijk altijd als wij als team de verwachtingen (of meer) waarmaken. Hoe cliché het ook klinkt, maar een tevreden klant is het leukste wat er is. Daar haal je voldoening uit. Maar als ik dan toch een aantal campagnes moet noemen, zijn dat toch wel de campagnes die ook nog een bepaald maatschappelijk doel voor ogen hebben. Zo hebben we 6 miljoen impressies gegenereerd in een campagne rondom de ziekte ALS, hebben we een online community van meer dan 30.000 mensen in Yemen opgebouwd en bereiken wij met met een campagne voor het Trimbos-instituut pubers via hun ouders om ze te informeren over drugs en uitgaan.

4. Voor welk merk zou je met DRIIVN nog wel eens willen werken?

Lastig. In principe zou ik met elk merk willen werken, zolang ze op een bepaalde manier onze visie delen. Toen ik nog studeerde wilde ik altijd Marketing Manager bij Heineken worden. Ik zou het nog steeds heel tof vinden om voor zo’n bedrijf campagnes op te zetten en samen te werken met andere agencies. Hoe mooi is het dat je op die manier alles uit elkaars expertise haalt en daardoor het maximale uit een campagne. Naast Heineken lijken me bedrijven als Airbnb, Netflix, MOJO, Coolblue of diverse ministeries ook heel vet om mee te werken.

5. Om met een serieuze vraag af te sluiten; wel of geen ananas op je pizza?

Geen. Zonder twijfel. Noem me ouderwets, maar een tropische vrucht op een traditioneel Italiaans gerecht is niet aan mij besteed. Zoveel mooie producten in Italië en dan bedenk je om er ananas aan toe te voegen. Nee, dan geef ik toch liever de voorkeur aan een ietwat saaie pizza margherita.

Hang Eleven

Een omzetgroei van 546% in één jaar. Keep on reading…

// Lees meer

Magioni

Zo namen we de belangrijkste steden over met de meest verantwoorde pizzabodems!

// Lees meer