Blog

YouTube is
meer dan leuke
dierenfilmpjes!

YouTube is een van de grootste platformen op het worldwide web. Met maar liefst 1 miljard gebruikers is een derde van het internet actief op YouTube. Elke minuut wordt er maar liefst 400 uur aan video geüpload en YouTube krijgt er dagelijks een miljard uur aan weergaven bij. Oftewel: een platform waar voor jouw bedrijf veel potentie ligt! In deze blog geven wij jou de beste tips hoe jij YouTube voor je bedrijf optimaal kan benutten.

Blog

YouTube is veel
meer dan leuke
dierenfilmpjes!

YouTube is een van de grootste platformen op het worldwide web. Met maar liefst 1 miljard gebruikers is een derde van het internet actief op YouTube. Elke minuut wordt er maar liefst 400 uur aan video geüpload en YouTube krijgt er dagelijks een miljard uur aan weergaven bij. Oftewel: een platform waar voor jouw bedrijf veel potentie ligt! In deze blog geven wij jou de beste tips hoe jij YouTube voor je bedrijf optimaal kan benutten.

1. Cliché, maar een must: maak unieke content!

Als je als bedrijf actief wilt zijn op YouTube wil je natuurlijk dat mensen je video’s bekijken, abonneren op je kanaal en een echte fan worden van je bedrijf. Als jij alleen maar saaie promotiefilmpjes van je producten en/of diensten op je kanaal plaatst, ga je geen van allen krijgen. De Albert Heijn is met de Appie Today een perfect voorbeeld van een bedrijf dat YouTube goed integreert in zijn communicatiekanalen. Ze creëren unieke concepten die leuk zijn om naar te kijken en waar niet non-stop reclame wordt gemaakt voor bepaalde producten. De content is origineel, ze geven goede tips, bedenken eigen concepten en het is ook nog eens leuk om naar te kijken!

2. Hanteer een bepaalde huisstijl.

Het design van je kanaal is van essentieel belang. Je kanaal en video’s moeten opvallen, je wilt dat mensen je herkennen. XITE laat duidelijk zien dat ze een bepaalde huisstijl hebben. Je kan voor je video’s een aangepaste thumbnail uploaden, maak hier zeker gebruik van en zorg dat je video opvalt. Zorg ook dat je banner visueel aantrekkelijk is en er relevante informatie op staat, bijvoorbeeld wanneer er een nieuwe video wordt geüpload.
Youtube-kanaal XITEYoutube-kanaal XITE: https://www.youtube.com/user/XITEONLINE

3. Maak van je werknemers merkambassadeurs.

Wie kan nou het beste de boodschap van het bedrijf overbrengen? Je werknemers natuurlijk! Je kan verschillende video’s uploaden namens je bedrijf. Tegenwoordig is vloggen helemaal hot en happening, kijk bijvoorbeeld naar politie-vlogger Jan-Willem en Meester Bart. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je uniek blijft en het geen langdradige, niet-interessante vlogs worden. Begin bijvoorbeeld een serie over hoe het is om bij jouw bedrijf te werken, hoe ziet het eruit op de werkvloer, breng de gezellige vrijdagmiddagborrels in beeld etc. Laat zien hoe jouw bedrijf is en zorg dat het leuk blijft!

 

4. Bereik je doelgroep met influencers.

Stel je bent van plan om drie video’s in de week up te loaden. Het kan dan zijn dat de kwaliteit van je video’s erop achteruitgaan omdat je in een snelle tijd veel video’s moet opleveren. Het is belangrijker dat je kwaliteit levert dan kwantiteit, upload in dat geval minder video’s. Je hebt geen mega dure camera’s en andere apparatuur nodig om goede video’s en content te maken. De camera’s van mobiele telefoons zijn tegenwoordig ook meer dan geschikt om mee te filmen. Uiteindelijk is de content zelf het belangrijkste.

5. Er is niets verkeerds aan adverteren.

Je kan via AdWords ook een video-campagne opzetten om onder de ogen te komen van de doelgroep. Het voordeel van een AdWords video-campagne is dat je je doelgroep goed kunt targetten, je kan bijvoorbeeld op affiniteit, onderwerpen, zoekwoorden of locatie targetten. Adverteren hoeft niet duur te zijn en met weinig budget kun je al veel mensen bereiken.

6. Zoeken, zoeken, zoeken!

Het is van belang dat je video’s SEO-technisch ook in orde zijn. Je wilt dat je video’s in de zoekresultaten verschijnen bij gerelateerde onderwerpen. Er zijn verschillende manieren waarop je dit kan doen.

  • Zorg dat je een relevante titel hebt. Het is belangrijk dat je titel een trigger is om op de video te klikken, maar het is ook belangrijk dat in de titel al duidelijk is waar de video over gaat.
  • Gebruik in je video zoveel mogelijk zoekwoorden waarop jij gevonden wilt worden. Hierdoor heb je meer kans dat je in de zoekresultaten verschijnt als iemand een van die zoekwoorden intypt. Verder is het uiteraard ook belangrijk dat je in de beschrijving kort en bondig neerzet waar de video over gaat.
  • Voeg tags toe! Door relevante tags toe te voegen geef je aan YouTube aan waar de video over gaat en kan het zijn dat je bij meer relevante zoekopdrachten verschijnt.

7. Vergeet de annotaties niet.

Aan het einde van de video kun je annotaties toevoegen, dit zijn verschillende interactieve elementen zoals een abonneer-knop of een andere video van je kanaal. Dit maakt de drempel om te abonneren kleiner en het geeft toch weer een extra call to action.

8. Kwaliteit voor kwantiteit!

Stel je bent van plan om drie video’s in de week up te loaden. Het kan dan zijn dat de kwaliteit van je video’s erop achteruitgaan omdat je in een snelle tijd veel video’s moet opleveren. Het is belangrijker dat je kwaliteit levert dan kwantiteit, upload in dat geval minder video’s. Je hebt geen mega dure camera’s en andere apparatuur nodig om goede video’s en content te maken. De camera’s van mobiele telefoons zijn tegenwoordig ook meer dan geschikt om mee te filmen. Uiteindelijk is de content zelf het belangrijkste.

 

9. Geef een duidelijke call to action!

Het is belangrijk dat je in je video een duidelijke call to action meegeeft, wil je dat de mensen abonneren op je kanaal, je video liken of een reactie achterlaten in de comments; vraag het in je video! Je kan de call to action helemaal zelf invullen, zolang je er maar eentje meegeeft!

 

10. Verplaatsing naar online.

Als laatste punt willen wij jullie iets meegeven wat steeds meer gebeurt: de generaties van tegenwoordig kijken steeds meer online naar films, series, programma’s etc. De opmars van mobiel wordt groter en groter, en het kijken naar televisie wordt steeds minder. Met name bij de jongeren en millennials zie je deze verschuiving. Interessante cijfers van YouTube zijn dat 50% van de weergaven afkomstig is van mobiel. 64% gebruikt YouTube om producten te vinden en er is 40% groei van mensen die kijkt naar YouTube sinds 2014.

YouTube brengt gewoon veel voordelen met zich mee en een groot deel van jouw doelgroep is waarschijnlijk aanwezig op dit platform! Al met al genoeg tips waarmee je aan de slag kunt! Anno 2018 moet je de trends goed bijblijven om van de concurrentie te winnen. Content zal steeds meer uit video bestaan, dus wanneer start jij je eigen YouTube-kanaal? Zet de creatieve knop in je hersens aan en kom maar door met de creatieve ideeën!

Navigation

Diensten

Over ons

Vacatures

Cases (coming soon)

Contact

Weesperstraat 400

1018 DN, Amsterdam

+31 (0)20 210 1343

info@driivn.nl

Social Networks

Navigation

Diensten

Over ons

Vacatures

Cases (coming soon)

 

 

 

Contact

Weesperstraat 400
1018 DN, Amsterdam
+31 (0)20 210 1343
info@driivn.nl