Google
Advertising

Specialist: Paulo Bruns

“Stilstaan is geen optie

Paulo Bruns weet alles van Google Advertising. Hij is bij DRIIVN al een paar jaar werkzaam en houdt alle ontwikkelingen bij als het gaat om het adverteren op Google. We spraken hem over deze niet te missen vorm van online marketing.

Vertel, wat houdt Google advertising precies in?

“Google Advertising is het adverteren op de platformen van Google zelf. Denk hierbij dus aan kanalen als Google Search, Google Display, Google Shopping en YouTube. Aan de hand van verschillende soorten targeting mogelijkheden kan je zorgen dat je bijvoorbeeld zichtbaar bent in de zoekmachine van Google, met display banners op partnerwebsites of met video-advertenties op YouTube. Zoek je bijvoorbeeld op ‘verse broodjes Amsterdam’, dan kan jij ervoor zorgen dat je met je bakker zichtbaar bent in de zoekmachine. Kijkt iemand een video op YouTube van hoe je gin tonics maakt, dan kan jij met je gin-merk zichtbaar zijn als video-advertentie bij die video.” 

Is er veel veranderd de afgelopen jaren?

“Afgelopen jaren heeft Google de advertentiemogelijkheden flink doorontwikkeld, waarbij er steeds meer data is verzameld en dus de targeting-opties ook steeds accurater worden. Waar je ‘vroeger’ nog alleen op zoekwoorden kon targeten is dit afgelopen periode verder uitgebreid met interesse-, affiniteits- en gedragstargeting van de doelgroep. Het algoritme van Google blijft ook leren en stelt de gebruiker centraal. Hierdoor ben jij als adverteerder genoodzaakt om goed na te denken over je strategie op Google. Het belangrijkste hierbij is de relevantie bij de doelgroep, als je campagne hier niet goed genoeg op aansluit dan is het snel game-over.” 

Waarom vind je dit onderwerp binnen online marketing zo interessant?

Wat ikzelf bij Google altijd tof vind is dat je met hetzelfde budget alsnog steeds betere campagnes kunt draaien. Dat zal ik even uitleggen. Stel ik heb een dagbudget van €100, dan kan ik door te optimaliseren binnen de targeting en zoektermen zorgen dat ik met hetzelfde budget steeds meer traffic en meer conversies kan genereren. Je focust je campagnes als het ware steeds meer en meer op kwaliteit om er zo het optimale voor de klant uit te halen.” 

De ontwikkeling van Google – en daarmee ook de mogelijkheden om erop te adverteren – staat nooit stil. Hoe houd jij al die ontwikkelingen bij?

“Google is zichzelf continu aan het doorontwikkelen, zelf stilstaan is dan ook geen optie. Ik probeer mijzelf hier continu in te blijven ontwikkelen door de actualiteit rondom dit platform goed te volgen en andere experts op het gebied van Google Advertising te volgen. Denk aan het volgen van een partij als WordStream, zij houden je up to date over de nieuwste ontwikkelingen, maar lichten bijvoorbeeld ook bepaalde invalshoeken en strategieën uit die ook interessant kunnen zijn voor je eigen campagnes. Zodoende probeer je jezelf continu te challengen om het meeste uit je campagnes te halen.” 

Benieuwd hoe we dit voor jou kunnen toepassen?

AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN.

Wat levert het adverteren op Google het nou jouw klanten concreet op?

“Toen het coronavirus om zich heen sloeg en alle horeca dicht moest begonnen al deze partijen massaal met bezorgen. Wat heb je daarvoor nodig?Juist, een bezorgfiets! We werden rond deze periode benaderd door Delivery Support – een partij die elektrische bezorgfietsen verkoopt en least – of wij ervoor konden zorgen dat ze beter vindbaar waren in Google. De resultaten gingen als een raket, waarbij er dagelijks tientallen offerte-aanvragen binnenkwamen.” 

 

Welke trends zijn er te bespeuren?

“’Smart’ campagnevoering wordt de way-to-go. Google probeert steeds meer te sturen om het algoritme zijn gang te laten gaan en je als adverteerder dus minder aan de knoppen zit. Trend 2: Cookieless search; Google wilt als eerst een einde maken aan de ondersteuning van tracking cookies. Je retargeting wordt dus meer afhankelijk van bijvoorbeeld video views of mensen die interactie met je hebben gehad.”

 

Wat zijn je favo tips?

“Relevantie. Ik gaf het al eerder aan, maar relevantie is binnen Google super belangrijk. Je advertenties, zoekwoorden en landingspagina’s moeten aansluiten op wat de gebruiker wilt. De relevantiescore speelt hier ook een grote rol in; Google bepaald hoe relevant je bent en geeft hier een score aan. Houd daarnaast rekening met visual search. Het is nu binnen je campagnes ook mogelijk om afbeeldingen toe te voegen, zodoende kun je ervoor zorgen dat als iemand op – bijvoorbeeld – je bedrijfsnaam zoekt je ook zichtbaar bent met een foto.”

 

Wat raad je ons absoluut af?

“-Brede zoekwoorden gebruiken. Sommige marketeers hebben nog wel eens de neiging om in campagnes brede zoekwoorden toe te voegen zonder enige specificatie. Echter moet je altijd goed kijken naar de match types zodat je op de juiste manier wordt gevonden. Opzetten en klaar? Denk het niet. Je moet altijd actief blijven analyseren op welke termen je nog meer gevonden wordt en daarop optimaliseren. Relevante termen voeg je toe in de zoekmachine, irrelevante termen sluit je juist weer uit.” 

 

Nog andere aanbevelingen die je wilt delen?

“Om optimaal resultaat te behalen uit Google is actief optimaliseren dé way-to-go. Je moet ervoor zorgen dat je consistent je targeting checkt en optimaliseert om zodoende steeds efficiëntere campagnes te draaien. Test nieuwe advertentiemogelijkheden en strategieën en zorg er zodoende voor dat je altijd één stap voor bent op de rest. Stilstaan is geen optie.“

Bekijk ook

Strategie

“Ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Daarnaast help je andere organisaties met hun groei en dat vind ik misschien wel mooiste eraan.”

// Lees meer

Design + Webdevelopment

“Design is heel uitdagend. Er wordt van je gevraagd om continu te blijven vernieuwen en op zoek te gaan naar nieuwe technieken.”

// Lees meer

Bel of mail mij