Growth
Marketing

Specialist: Wouter Aijtink

“Je moet écht kunnen denken in (creatieve) oplossingen.”

Wouter Aijtink is behalve partner bij DRIIVN ook expert op het gebied van Growth Marketing. Dit relatief nieuwe vakgebied binnen marketing is booming, maar wat is het nou eigenlijk? We stelden hem een paar vragen hierover.

Growth Marketing, wat is dat?

“Ik denk dat je growth marketing het beste kunt omschrijven als een combinatie van creative marketing, data, testen en optimaliseren. Al wordt de term tegenwoordig voor van alles en nogwat gebruikt. Ik zie het meer als een constant proces om campagnes, producten, sites beter te maken. Je bedenkt iets, een creatieve oplossing of een slim trucje, en gaat het testen. En nog eens. En nog eens. Op basis van de data die daaruit voort komt ga je het proces optimaliseren. Net zolang tot je het gewenste resultaat hebt behaald of weet wat je moet veranderen.” 

Bestaat dat al lang?

“Het eerste voorbeeld van growth marketing wat ik me kan herinneren ging over Airbnb. Dan praten we dus over een jaar of tien geleden. Airbnb kwam net kijken en had in die tijd eigenlijk maar een grote concurrent; Craigslist. Airbnb bouwde een bot, scrapete alle gebruikers van Craigslist en benaderde hen met hun eigen aanbiedingen. Met betere deals en een gebruiksvriendelijker platform konden zij op die manier een inhaalslag maken op deze markt. Misschien niet het beste voorbeeld van wat je allemaal kan met growth marketing, maar het gaat om de kern. Slimmigheidjes verzinnen om beter te worden. Ook als je geen gigantische marketingbudgetten hebt. Daarnaast is het niet alleen een “trucje” om snel exponentieel te groeien (denk aan Spotify, Uber, Airbnb), het is ook een bepaalde mindset geworden. De mindset om dingen te willen testen, leren, automatiseren, verbeteren. En daar kun je honderden – zo niet duizenden – toolings en kanalen voor inzetten.” 

Wat trekt jou in Growth Marketing?

“Het dwing je echt om creatief na te denken als marketeer zijnde. Een startup (zonder investering) heeft nu eenmaal niet een budget van €100K op zichzelf op de kaart te zetten. Dan zijn er slimmigheidjes nodig om ervoor te zorgen dat je toch de juiste mensen bereikt. Stel ik heb een product die een bepaald probleem oplost, waarvan men eigenlijk niet wisten dat zij dit probleem ook ervoer. Bijvoorbeeld een tandenborstel die automatisch je gaatjes vult. Als ik in de maanden voor de lancering 100 mensen artikelen laat delen op social media over de marges die tandartsen pakken, hoeveel goedkoper het zou moeten kunnen en dat de vulling die zij gebruiken veel slechter is voor het milieu en je gezondheid. Reken maar dat mijn product dan goed getimed is. Nu is dit misschien niet het beste voorbeeld – but you get the point.”  

Hoe heb jij dit vak geleerd?

“Growth Marketing is creatief bezig zijn, testen, leren en optimaliseren. Elke keer opnieuw. Op dezelfde manier probeer ik dat ook met mijn eigen kennis te doen. Constant nieuwe dingen blijven testen, leren op basis van bestaande data (artikelen, campagnes, learnings van professionals) en die kennis weer toepassen op eigen projecten.” 

Kan je voorbeelden uit de praktijk geven wat Growth Marketing nou oplevert?

“Bij veel websites zagen we popups die totaal niet waren afgestemd op de klantreis of de pagina waar de popup zich bevond. Dat kon anders dachten wij. Dit zijn we toen gaan uitwerken en testen voor een klant van ons: Mastello. Mastello verkoopt design badmeubelen en doet dat deels via hun website. Wanneer jij je als (potentiële) klant oriënteert op de website voor kranen, kreeg je een popup te zien met de volgende insteek (in het kort): “Meld je nu aan en ontvang alle voordelen van onze Meir kranen in je mailbox en maak tevens kans op een waardebon van €100”. Dit werd vervolgens gekoppeld aan hun e-mailmarketingsysteem, waardoor alles automatisch werd doorgezet naar de klant. Het resultaat? Een conversieratio van 4,7%.

Het mooie van het installeren van zo’n popup is dat de kosten redelijk laag liggen. Je zorgt er vooral voor dat de klanten die op je website zijn een betere ervaring krijgen, makkelijker de interactie met je aangaan doordat de boodschap op hen is afgestemd. In dit geval win-win-win want we bieden een betere klantervaring, halen mailadressen op én genereren sales. De investering waard als je het mij vraagt.”

Benieuwd hoe we dit voor jou kunnen toepassen?

AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN.

De ontwikkelingen binnen Growth Marketing gaan snel. Welke trends spelen er nu?

“Je merkt het aan de groei van kanalen als TikTok – inmiddels 3 miljard (!) intalls – en de kortstondige hype rondom Clubhouse. Het gaat steeds meer om de inhoud. Content is key. Met alleen betaalde advertenties ga je het niet redden. Die trend zal zich alleen maar doorzetten. 

Daarnaast verwacht ik dat merken steeds meer gaan investeren in omnichannel marketing in plaats van multichannel. Geen aparte strategie, inhoud of beleving per kanaal. Een geïntegreerd proces waarbij alle kanalen hetzelfde uitstralen, dezelfde beleving overbrengen en de klant centraal stellen. Alle kanalen moeten perfect op elkaar afgestemd zijn en moeiteloos in elkaar overlopen. 

Dit is meer een ontwikkeling dan een trend, maar wat ongetwijfeld veel invloed gaat hebben op growth marketing zijn alle wijzigingen rondom de tracking op iOS apparaten. Pixels die niet optimaal functioneren, beperkte tracking, websitebezoekers die je “kwijtraakt”. Key onderdelen binnen online marketing als retargeting, conversieoptimalisatie, conversie-tracking et cetera zullen linksom of rechtsom dit gaan voelen. Aan ons de taak om daar weer nieuwe slimmigheidjes op te verzinnen. Daar zijn we growth marketeers voor.”  

Heb je nog tips & tricks voor ons?

“Wat je zeker wel moet doen:
– Stel specifieke (meetbare) doelen.
– Test, test, test. And learn.
– Heb geduld.

Wat je beter niet kunt doen:
– Optimaliseer niet op basis van aannames, maar op basis van data en analytics.
– Lanceer niks zonder het eerst (meerdere keren) te testen.
– Laat niet iedereen dezelfde boodschap zien.” 

Wat maakt iemand tot een goede Growth Marketeer?

“Nieuwsgierigheid, heel veel geduld en interesse in cijfers/statistieken. Je moet écht kunnen denken in (creatieve) oplossingen.”

Bekijk ook

Strategie

“Ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Daarnaast help je andere organisaties met hun groei en dat vind ik misschien wel mooiste eraan.”

// Lees meer

Design + Webdevelopment

“Design is heel uitdagend. Er wordt van je gevraagd om continu te blijven vernieuwen en op zoek te gaan naar nieuwe technieken.”

// Lees meer

Bel of mail mij