Marketing
Strategie

Specialist: Sem Zijlstra

“Het mooie aan mijn vak is dat het heel meetbaar is”

Sem Zijlstra, oprichter van DRIIVN, adviseert allerlei organisaties hoe zij hun marketingstrategie kunnen vormgeven. Van kleine tot hele grote internationale organisaties, Sem staat ze bij met raad en daad. Aanleiding om met hem in gesprek te gaan over lange-termijn marketing plannen.

Hoe ga jij te werk als je gevraagd wordt mee te helpen aan een marketing strategie?

“Belangrijk is om eerst helder te hebben wat de doelen zijn. Wat is het beoogde resultaat op korte, middellange en lange termijn? Ook is het goed om in het begin duidelijkheid te scheppen wie je doelgroep(en) zijn. Waar zit je doelgroep, wat motiveert hen en hoe kunnen we ze verleiden en activeren. Dat is het startpunt. Daarnaast is het goed om interne en externe stakeholders in kaart te brengen. Interne stakeholders worden vaak vergeten, maar zijn vaak ook erg belangrijk.

En dan?

“Dan is het zaak om met een resultaatgericht en creatief marketingplan te komen. Welke marketingmix we inzetten. Er leiden meerdere wegen naar Rome. Alleen welke wegen zijn het meest efficiënt, betrouwbaar en schaalbaar. Vaak zetten we een variatie aan marketingtechnieken in. Denk daarbij aan online advertising, growth marketing, content marketing en design. Het mooie aan mijn vak is dat het heel meetbaar is. We kunnen meerdere technieken naast elkaar laten lopen en optimaliseren op basis van return on investment.”

Benieuwd hoe we dit voor jou kunnen toepassen?


AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN.

Is er de afgelopen jaren veel veranderd in het marketingvak?

“Steeds meer bedrijven beseffen dat (online) marketing een hele belangrijke driver is voor hun business. Daarbij is het heel erg controleerbaar en voorspelbaar geworden. Je weet precies wat je voor elke euro die je erin stopt terugkrijgt. Dat was vroeger wel anders met billboards, flyers en tv-reclame. We meten online elke interactie. Hoeveel clicks het naar je website oplevert, hoeveel clicks converteren naar een lead of een sale. Wat een click kost. Het is een heel data-gedreven vak geworden. Een oud gezegde is ‘Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is I don’t know which half’. Dat is tegenwoordig echt niet meer zo, gelukkig.”

Wat vind jij zo mooi aan dit vak?

“Het is een enorm dynamisch vak. Ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Daarnaast help je andere organisaties met hun groei en dat vind ik misschien wel mooiste eraan.”

Wat zijn de trends voor de komende tijd?

“Growth marketing is steeds populairder aan het worden. Het is een soort combinatie van digital marketing en ICT. De focus ligt op met beperkte middelen een enorme impact maken op de groei. Vaak met behulp van korte, data-gedreven experimenten.

Welke tips wil je nog meegeven?

Huur een goed bureau in! 😉

 

Bekijk ook

Social Advertising

“Wat ik zo tof vind aan social advertising is dat je direct resultaat ziet. Door alles door te meten en op basis daarvan je strategie aan te passen.”

// Lees meer

Search Engine Marketing

“Stel ik heb een budget van €100, dan kan ik door het optimaliseren van de targeting en zoektermen zorgen dat ik met hetzelfde budget steeds meer conversies kan genereren.”

//Lees meer

Bel of mail mij