Blog

adverteren op TikTok

TikTok, beter bekend als de virtuele uitlaatklep voor Generatie Z. Het is de plek waar creativiteit en een open community samenkomen. TikTok is onafhankelijk, visueel, hip en een goudmijn voor adverteerders die een jonge doelgroep willen bereiken. DRIIVN is als één van de weinige online marketing bureaus van Nederland goedgekeurd om te adverteren op TikTok.  Lees verder hoe adverteren op TikTok werkt en waarom wij hier zo laaiend enthousiast over zijn!

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen doen? Neem contact met ons op!

Voordat we duiken in de wereld van TikTok Advertising is het belangrijk om te weten wat het platform inhoudt: TikTok is een social media app die speciaal bedoeld is voor het maken en plaatsen van mobile first video’s. De gebruikers bewerken deze video’s, voegen filters en effecten toe en delen hun creatie. Deze video’s duren tussen de 3 seconden en 3 minuten en kunnen door gebruikers van de app worden gedeeld, geliked en je kunt erop reageren. Creativiteit en originele content staan centraal bij TikTok.

Naar verwachting zal TikTok in 2021 het hardst groeiende platform zijn en blijven. Op dit moment is TikTok niet alleen het hardst groeiende kanaal, het is ook het meest intensief gebruikte platform. Gemiddeld zijn mensen ongeveer één uur per dag actief op het platform. Maar wie zit er eigenlijk op TikTok? De helft van de gebruikers is tussen de 16 en 24 jaar oud, dit maakt het platform ideaal om de jonge doelgroep te bereiken. Maandelijks heeft TikTok zo’n 3,5 miljoen actieve gebruikers in Nederland, waarvan 65% vrouw en 35% man.

Wat TikTok onderscheid van andere platformen is dat het geen gesloten omgeving is. Het wordt namelijk geleid door een algoritme en niet door het platform of door de volgers zelf. Hierdoor is mogelijk om miljoenen views te krijgen op je video terwijl je zelf geen volgers hebt. Dit maakt TikTok Advertising super interessant en waardevol.

Waarom je wilt adverteren op TikTok? Wij leggen het je uit.

  1. Met TikTok bereik je een jonge doelgroep. Is dit de doelgroep die je wilt bereiken met je merk of bedrijf? TikTok is the place to be;
  2. Adverteren op TikTok is in Nederland pas sinds kort mogelijk en nog lang niet iedereen heeft hier toegang tot. Door je hier tijdig in te verdiepen krijg je een voorsprong op je concurrenten;
  3. Binnen TikTok kun je targeten op basis van locatie, leeftijd, gedrag en interesses. Je hebt dus vergelijkbare targetingopties als op Facebook en Instagram;
  4. Je kunt je websitebezoekers retargeten via TikTok met nieuwe advertenties;
  5. Adverteren op TikTok is (nog) relatief goedkoop.

Welke mogelijkheden zijn er?

Je kunt op verschillende plaatsen en manieren adverteren op TikTok, hieronder volgen de opties:
– Brand takeover: bij het opstarten van de app kun je kiezen voor een brand takeover. Dit is de meest kostbare advertentieplaatsing en je gif, video of foto wordt dan 3 tot 5 seconden getoond wanneer een gebruiker TikTok opent.

– Pre-roll: dit zijn korte advertenties (3 tot 6 seconden lang) die worden getoond voordat de video wordt afgespeeld. Je kent ze misschien wel van YouTube, ze zijn kort en krachtig en kunnen niet worden overgeslagen. De gebruikers zien dus je hele advertentie voordat ze doorgaan naar de volgende video.

– In-feed ad: deze ads komen tussen het scrollen door. Deze ads mogen iets langer duren, namelijk 15 seconden max. Een gebruiker kan ze wegklikken, wat bij de pre-roll ads dus niet mogelijk is.

– Branded effect: een branded lens is één van de effecten die TikTok aan de gebruikers aanbiedt om de video’s mee te bewerken. Jij kunt een branded lens maken voor jouw product of dienst zodat gebruikers deze op een speelse manier in hun video kunnen verwerken. Deze branded lens kan vervolgens viral gaan, wanneer dat gebeurt zien dus veel gebruikers jouw product of dienst en merknaam.

– Billboard: een billboard is een korte benoeming van een merknaam die getoond wordt voordat de video begint. De duur is slechts 2 seconden. Je hebt een bijzonder korte tijd om interesse van je doelgroep aan te trekken. Deze optie is goed als je merknaam al algemeen bekend is onder je doelgroep en je deze alleen nog wat extra gewicht wilt geven.

Het mogen adverteren op TikTok binnen Nederland is schaars op dit moment (probeer maar is een advertentie op te zetten – we dare you 😉 ). Maar laten wij als agency nou net wél zijn goedgekeurd voor TikTok for Business en daar al meerdere succesvolle campagnes hebben gedraaid! Een CPM van €0,96 en een CPC van €0,17 in dezelfde campagne? Met TikTok Advertising kan het.

Wil jij ook jouw doelgroep bereiken op TikTok? Of ben je benieuwd naar hoe wij jouw merk of organisatie kunnen ondersteunen met social advertising in het algemeen? Neem dan contact met ons op!

Bekijk ook

Hang Eleven

Een omzetgroei van 546% in één jaar. Keep on reading…

// Lees meer

Magioni

Zo namen we de belangrijkste steden over met de meest verantwoorde pizzabodems!

// Lees meer