Blog

De nieuwste hype in de app-wereld: Clubhouse

Club… what? Clubhouse is de populairste smartphone-app van dit moment, maar wat kan je er nu precies mee?


Met Clubhouse kan je op een laagdrempelige manier met mensen praten, kennis delen en kennis overbrengen. We leggen je graag uit wat deze app zo hot maakt.

Clubhouse is een platform waarbij je op laagdrempelige manier met mensen in gesprek kan, kennis kan delen en nieuwe contacten kan leggen. De app werkt volgens een drop-in audio systeem waarbij je digitale gesprekken kan voeren. Het is een live podcast als het ware, waarbij verschillende sprekers uitgenodigd en toegevoegd kunnen worden. Daarnaast is Clubhouse het eerste social media platform waarvoor je niet naar je scherm hoeft te kijken om actief te zijn.

Iedereen kan een zogenaamde room starten. Je kan ook een besloten room starten, dan kunnen alleen genodigden luisteren. Luisteraars kunnen hun ‘hand op steken’ en wanneer zij worden toegelaten tot het gesprek door degene die de room heeft gestart, kunnen zij vragen stellen. Hierdoor komen interessante gesprekken op gang en wordt er waarde gecreëerd voor de alle aanwezigen in de room.

Clubhouse werkt met exclusiviteit, zo kunnen (voor nu) alleen iOS gebruikers de app downloaden. Daarnaast moet je worden toegevoegd door iemand die al binnen Clubhouse geregistreerd is. Dit zorgt voor actieve gebruikers en een hoog engagement.

Wat maakt Clubhouse zo populair? Door COVID-19 zijn veel dingen onbereikbaar geworden en veel (fysieke) bijeenkomsten afgelast. Clubhouse maakt het mogelijk om vanaf je bank nieuwe kennis op te doen, mensen leren kennen en waarde te creëren; voor jezelf en voor andere Clubhouse-gebruikers.

Verder is Clubhouse ook interessant voor organisaties of merken, het geeft je namelijk de mogelijkheid om jouw kennis als bedrijf te delen met de gebruikers. Als je als merk succesvol wilt zijn op Clubhouse, moet je je richten het creëren van waarde en niet op het verkopen van je producten of diensten. Het platform draait immers om authenticiteit en het oprichten een community. Je kan interactie opzoeken door in gesprek te gaan met je doelgroep en een nieuwe potentiële doelgroep on-the-spot bereiken.

Op dit moment zijn er nog maar weinig bedrijven actief op Clubhouse. Wie al wel slim gebruikt maakt van de app is Figma, een design softwareprogramma. Zij organiseren zogeheten ‘Figma en Chill’ rooms, in deze kamers worden tips en tricks over het gebruik van Figma gedeeld. Een slimme manier om waardevolle content voor bestaande Figma gebruikers te creëren maar ook om nieuwe Figma gebruikers aan te trekken.

Is het de hype waard? DRIIVN heeft het getest en wij zijn enthousiast: je luistert aandachtiger en je voelt je meer onderdeel van het gesprek. Wie weet vindt onze volgende TGIF wel plaats op Clubhouse!

Hang Eleven

Een omzetgroei van 546% in één jaar. Keep on reading…

// Lees meer

Magioni

Zo namen we de belangrijkste steden over met de meest verantwoorde pizzabodems!

// Lees meer