Social
Advertising

Specialist: Etienne Looije

Kennis blijft binnen social advertising altijd de key to success

Etienne Looije, ook wel Et genoemd, is de guru bij DRIIVN als het om social advertising gaat. Veel klanten lopen met Et weg vanwege zijn aanstekelijke passie voor zijn vak en zijn diepgaande kennis. We vragen hem het hemd van het lijf over dit populaire online marketing gebied. 

Wat houdt social advertising precies in? 

“Social advertising is praktisch gezien het adverteren op alle social kanalen die je maar kunt bedenken. Van een Facebook advertentie in je newsfeed tot een audiofragment op Spotify en van een ad op Tinder tot een gesponsorde pin op Pinterest. Mensen zijn anno nu altijd en overal online en daarmee wordt er steeds meer gebruikersdata verzameld door deze socialmediakanalen. Data waarmee jij als gebruiker weer heel gericht getarget kunt worden op basis van jouw gegevens en interesses.”  

Hoe is dit vakgebied de afgelopen jaren veranderd? 

“De ontwikkelingen rondom social advertising gaan razendsnel. Gebruikers gaan naar andere platformen, gebruiken de platformen ieder op een andere manier en de social giganten verzamelen steeds meer data en breiden hun advertentiemogelijkheden uit. Met name de snelle verschuiving in kanalen binnen je doelgroep is iets waar je rekening mee moet houden. Waar jongeren eerst massaal op Facebook zaten, verschoof dit in een rap tempo naar Instagram en waar ze eerst uren op Instagram aan het struinen waren, doen ze dit nu op TikTok. Je moet als marketeer continu kijken; waar is de doelgroep, op welke manier gebruiken zij het platform en hoe kan ik ze daar op de best mogelijke manier bereiken. Daarnaast zijn social platformen zoals Facebook ook continu bezig met het uitrollen van nieuwe advertentiemogelijkheden- en functies.” 

Wat vind jij zo leuk aan social advertising?

“Wat mij bij social advertising het meest blijft boeien is dat je direct resultaat ziet. Je werkt een strategie uit en maakt alles meetbaar, hierdoor zie je gelijk hoeveel geld je erin stopt en hoeveel je ervoor terugkrijgt. Zelf haal ik er de meeste voldoening uit als je ziet hoe jij een organisatie kunt helpen om daadwerkelijk (online) te groeien. We zijn als het ware een verlengde van de organisatie en denken daarbij echt mee als een ondernemer. Welke kansen liggen er nog voor de klant en hoe kunnen we er samen voor zorgen dat de klant nog harder groeit en zijn volle potentie eruit haalt?” 

Online advertising is een dynamisch vak met veel ontwikkelingen. Hoe blijf jij op de hoogte van alle ontwikkelingen?

“Om beter te worden in social advertising moet je zorgen dat je continu up to date bent over de nieuwste ontwikkelingen. Zelf houd ik de ontwikkelingen vanuit de social platformen in de gaten, maar volg ik bijvoorbeeld ook advertising specialisten zoals Jon Loomer, die actief blogt over het vakgebied. Uiteindelijk is bij social advertising één ding het allerbelangrijkste en dat is de uitvoering van campagnes zelf, een kwestie van doen dus. Je moet zorgen dat je zelf actief kijkt naar nieuwe mogelijkheden binnen het betreffende kanaal en dat je met klanten en projecten blijft testen met nieuwe platformen, mogelijkheden en formats.” 

Benieuwd hoe we dit voor jou kunnen toepassen?

AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN. AND BEING DRIIVN.

Wat levert dat social advertising nou eigenlijk op?

“Binnen DRIIVN heb ik afgelopen jaren diverse online marketing trajecten mogen doen. Van brand awareness campagnes tot business to business; het is allemaal voorbij gekomen. Zelf vind ik de e-commerce klanten altijd het leukst omdat je hier vaak het snelst resultaat ziet. Een recent voorbeeld van een tof traject is G’nger; zij wilden een nieuwe gembersap in de markt lanceren. Wij waren hierbij verantwoordelijk voor de uitwerking en uitvoering van de advertising strategie op Facebook, Instagram en Google. Het ging in dit geval ook echt om een lancering van het gehele merk. Binnen dit soort trajecten is het natuurlijk altijd spannend hoe zoiets wordt opgepakt; slaan de campagnes wel aan? Zien we directe verkopen terug uit de campagnes? In dit geval gingen de resultaten vanaf dag 1 al door het dak. Waar je normaliter begint met een conversieratio tussen de 1% en 3%, ging het conversieratio hier direct naar 5% á 6%. Waarom het een succes was? We hebben samen met G’nger goed nagedacht over hoe de strategie eruit moest zien en daarbij werd de lancering goed versterkt met een influencer campagnes vanuit G’nger zelf. Door middel van een goede voorbereiding en doordachte strategie hebben we voor een mooi resultaat gezorgd die inmiddels nog steeds up & running is.” 

Wat zijn volgens jou de laatste trends binnen social advertising?

“Er zijn ontzettend veel trends binnen social advertising, altijd. Onderstaande schieten me als eerste te binnen.

– Verticale, snelle content is momenteel al een trend die langer gaande is, maar de opkomst van TikTok heeft dit eens temeer bevestigd. Korte, vlotte, persoonlijke content blijft dé manier om mensen op social te binden aan je merk. De spanningsboog van mensen blijft op social nu eenmaal laag, dus je wilt de aandacht direct pakken (en vasthouden) zodat de boodschap goed overkomt.

– Socialmediareuzen als Facebook proberen er steeds meer voor te zorgen dat jij “in-app” blijft (je blijft dus binnen bijvoorbeeld de Facebook-app). 

– Social selling wordt steeds verder (en beter) geïntegreerd. Denk aan de Instagram shop op je bedrijfsprofiel, het taggen van je producten in je bericht en het direct afrekenen binnen Instagram. Hier moet je binnen advertising ook op blijven inspelen om het de gebruiker zo gemakkelijk mogelijk te maken. Hoe minder drempels, hoe beter. 

– Waar eerder een simpele e-commerce boodschap met ‘koop nu’ genoeg was, is het stuk storytelling nu ook veel belangrijker geworden. Je wilt je met je verhaal onderscheiden van de rest, de gebruiker hierin meenemen en binden met je merk.” 

Wat zijn do’s & don’ts binnen social advertising?

“- Zorg dat alles goed op elkaar is afgestemd; zorg dat je content aansluit op de boodschap en dat de landingspagina waar je naartoe linkt daar weer op aansluit. Zo zorg je ervoor dat de gebruiker met een logische boodschap wordt opgevolgd en weet wat hij/zij moet doen als vervolgstap. 

– Kijk verder dan Facebook en Instagram; voor advertising zijn dit vaak de twee kanalen waar het eerste aan wordt gedacht (en die je ook zeker in gedachte moet houden). Echter moet je de waarde van andere kanalen zeker niet onderschatten. Stem de kanaalkeuze altijd af op je doelgroep.

– Bereid je goed voor aan de hand van een goed doordachte (social) advertising strategie. Ga niet gelijk live met je advertenties, maar verdiep je in de doelgroep en denk na als een marketeer; hoe kan je ze het beste bereiken en hoe stem je de funnel zo optimaal mogelijk af op je doelgroep?

– Je zou denken dat het inmiddels wel duidelijk is dat lange teksten niet goed aanslaan, maar het komt nog vaak genoeg voorbij op de tijdlijn. De spanningsboog van de doelgroep is kort en het heeft dan ook geen nut om hele verhalen te typen; de doelgroep leest dit simpelweg niet. Houd het kort en bondig en zorg dat de belangrijkste boodschap goed naar voren komt. 

– Social monitoring (het monitoren van berichten en reacties op je content / advertenties) wordt nog wel eens onderschat. Je ziet dat conversaties afgelopen jaren steeds belangrijker zijn geworden. Anticipeer hier ook op als organisatie.

– Ga niet uit van aannames, maar stuur op basis van data. Vaak willen marketeers nog wel eens de neiging te hebben om te sturen op een idee die zij als erg leuk zien. Uiteindelijk moet je echter altijd anticiperen en optimaliseren op basis van de (campagne)data.”

Wat heb jij nodig om tot optimaal resultaat te komen?

“Om optimaal resultaat te halen uit je social advertising is testen en ergens de tijd voor nemen van essentieel belang. Naast dat je zelf zo goed mogelijk wilt sturen op het beste resultaat, moet je het algoritme ook de ruimte geven om te leren. Aan de hand van de data maak je beslissingen over de verdere stappen en optimalisatieslagen voor je campagnes. Kennis blijft daarnaast binnen social advertising altijd de key to success. Je moet binnen dit vakgebied altijd zorgen dat je up to date blijft en je hier gelijk op inspeelt wanneer een kans zich voordoet. Zodoende probeer je altijd samen met de klant te zorgen voor het beste resultaat.”

Bekijk ook

Strategie

“Ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Daarnaast help je andere organisaties met hun groei en dat vind ik misschien wel mooiste eraan.”

// Lees meer

Design + webdevelopment

“Design is heel uitdagend. Er wordt van je gevraagd om continu te blijven vernieuwen en op zoek te gaan naar nieuwe technieken.”

// Lees meer

Bel of mail mij