Blog

Kleuren
psychologie

“Wat krijg je als je een psychologe achter een laptop zet met een designer? Inderdaad, een blog over kleurenpsychologie.”

Blog

Kleuren
psychologie

“Wat krijg je als je een psychologe achter een laptop zet met een designer? Inderdaad, een blog over kleurenpsychologie.”

Stel je voor dat een bedrijf dat sinaasappelsap verkoopt een zwart pak uitbrengt in plaats van hun frisse groen-oranje design. In de winkel zou je dan eerder kiezen voor een ander pak die er smakelijker uitziet. Hier denk je als bedrijf dan ook goed over na. Welke kleuren passen bij ons imago? Of bij het product? Wat willen wij uitstralen? Hoe breng je dat over op de consument? Wat zijn de behoeftes van de consument? En dus: Hoe design jij jouw sinaasappelsap-pak, waardoor consumenten in de supermarkt voor jou zullen gaan?

We leven in een maatschappij waarin consumenten van alle kanten benaderd worden door bedrijven die van hen een nieuwe klant wil maken. Dit komt doordat het aantal communicatiekanalen niet meer op één hand te tellen is. Facebook, Twitter, Whatsapp, televisie, Instagram, billboards, reclamefolders, e mail, sluikreclame, LinkedIn, radio, krant, Partyflock, Tinder… moet ik doorgaan? Des te belangrijker is het dat jouw product of dienst zich onderscheid van de rest. Hoe krijgen we dat voor elkaar? Gokken? Nee. Natte vinger werk? Nee. Je raadt het al; door kleurenpsychologie!

Ondanks dat er weinig onderzoek is gedaan naar de betekenis van een kleur, hebben we inmiddels allemaal door hoe belangrijk kleuren zijn voor de ervaring. Los dat iedereen zijn eigen favoriete roze tint heeft, is er wel degelijk een overeenkomst wat betreft het koppelen van emoties en associaties aan kleuren.

Hoe kun jij er dan voor zorgen dat je met behulp van kleurenpsychologie de juiste uitstraling naar je klanten toe hebt? Kleuren zijn te koppelen aan emoties en eigenschappen. Een uitgesproken kleur die veel gebruikt wordt is rood. Rood staat voor kracht, liefde, passie, vastberadenheid ambitie en natuurlijk leiderschap, maar tegelijkertijd kan het ook gevaar, agressie, dominantie gewelddadigheid, sarcasme en jaloezie uitstralen. Een voorbeeld zijn de waarschuwende en verbiedende verkeersborden. Wist je dat je hart sneller kan gaan kloppen van deze kleur?

De kleur blauw straalt wilskracht, vertrouwen, rust, zekerheid en eerlijkheid. Maar tegelijkertijd kan het ook zijn dat blauw wantrouwend, onpraktisch en veeleisend overkomt. Wij hebben bewust gekozen voor de kleur blauw. Een van onze kernwaarden is gedrevenheid. Aangezien blauw kan worden geassocieerd met wilskracht is dit een mooie koppeling. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat ons bedrijf zekerheid en eerlijkheid uitstraalt..

Zwart wordt snel geassocieerd met klassiek, zakelijk, ernst, respect, duivels, somber, droefheid, rouw en dood.

Wit legt een link met puurheid, licht, fris, onschuld en barmhartig. Aan de andere kant kan wit ook leegte, kou, overgevoeligheid en ontoegankelijkheid uitstralen.

Oke dan, nog eentje: Groen. Deze kleur legt een link met gezondheid, vrede, evenwicht, milieu, realistisch en vrolijkheid. Ook kan deze kleur geassocieerd worden met geldzucht, status, traag en overgevoeligheid.

Kleuren brengen dus positieve en minder positieve associaties met zich mee. Dit hangt af van verschillende factoren: De aanwezigheid van de kleur, de kleurencombinatie, de dienst of het product, de ervaring met een bedrijf, het gebruik van afbeeldingen, cultuur en natuurlijk wat de concurrenten doen. Gebruiken zij grijs? Ga dan net als Joël Beukers voor goud!

Kortom, bedenk van tevoren wat je wilt uitstralen met je bedrijf of product. Een Ferrari is niet voor niks rood en ING gebruikt de kleur oranje niet alleen maar omdat ze het een mooie kleur vinden. Beslis welke kleur(en) bij de kernwaarden van je bedrijf/ product passen. Ga na bij welke kleuren jouw (potentiële) klanten de meest positieve ervaring zullen hebben, blijf uniek en ga voor een lekker kleurtje deze zomer.

Navigation

Diensten

Over ons

Vacatures

Cases (coming soon)

 

 

Social Networks

 

Contact

Van Diemenstraat 180

1013 CP, Amsterdam

+31 (0)20 210 1343

info@driivn.nl

 

DRIIVN 2019

 

 

 

Social Networks

 

Navigation

Diensten

Over ons

Vacatures

Cases (coming soon)

 

Contact

Van Diemenstraat 180
1013 CP, Amsterdam
+31 (0)20 210 1343
info@driivn.nl

 

 

DRIIVN 2019