Blog

Recruitment
community management

Met local advertising kun jij advertenties richten op de locaties waar jouw (potentiële) klanten zich bevinden. Maak jij nog geen gebruik van local advertising? Pak er een kopje koffie bij; het is tijd voor een blog.

Blog

Recruitment
community management

Met local advertising kun jij advertenties richten op de locaties waar jouw (potentiële) klanten zich bevinden. Maak jij nog geen gebruik van local advertising? Pak er een kopje koffie bij; het is tijd voor een blog.

 

Local advertising; wat is het? Kort gezegd is local advertising de Engelse vertaling van lokaal adverteren (duh!). Maar wat houdt dat precies in? Stel je voor: Jij bent de eigenaar van vier restaurants door heel Nederland. Dan wil je natuurlijk niet in heel Nederland adverteren en geld uitgeven om advertenties te tonen in Limburg, terwijl je dichtstbijzijnde restaurant honderd kilometer verderop zit. Dat zal je ROI op zijn zachtst gezegd niet ten goede komen.

 

Local targeting

Maar wat moet je dan wel doen in het geval van de restauranteigenaar? Targeten. Targeten in een straal rondom de betreffende restaurants. En het mooie is dat zowel Google, als Facebook, Instagram, Twitter en noem ze allemaal maar op – allemaal die opties bieden. Het toepassen van local targeting levert over het algemeen een hogere CTR op, dan wanneer advertenties niet op locatie worden getarget. Voor degene die niet weten wat CTR is: CTR is de zogenoemde Click Through Ratio – het aantal klikken op de link in je advertentie gedeeld door het totale bereik van je ad. Een belangrijke indicator om te checken of je targeting en advertenties relevant zijn. In Google AdWords bepaalt de CTR in grote mate de positie van de advertentie en de kosten per klik.

Als ondernemer wil je geen geld verspillen aan dure online advertenties, maar als de targeting (en timing, creative en copy) goed zijn, kan dit een hoog rendement opleveren. Wat je eigenlijk wilt is je doelgroep bereiken op het moment dat ze je daadwerkelijk nodig hebben.

Door middel van local targeting kan je op basis van een specifieke locatie je advertenties aan de juiste doelgroep tonen. De locatie targeting mogelijkheden van onder andere Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn en Google AdWords bestaan uit de volgende opties; land, regio, plaats, adres, coördinaten en postcode. Het is ook mogelijk om locaties uit te sluiten, zodat elke cent naar de juiste doelgroep gaat. Nu we toch al het voorbeeld van een restauranteigenaar hebben genoemd, laten we het eens concreet maken. Neem nou een klant van ons: KFC Nederland.

 

KFC Den Haag

KFC helpen wij nu een aantal jaar (o.a.) op het gebied van local advertising. Gaat er een nieuw restaurant open? Dan adverteren wij in die regio. Vindt er een regionale actie plaats? Dan brengen wij dit op het juiste moment en op de juiste locatie onder de aandacht.Zo hebben wij ook samen met het marketingteam van KFC het idee van digitale coupons bedacht en ontwikkeld.

De coupons; je kent ze wel. Een keer in de zoveel tijd lagen ze opeens op de deurmat, je stopte ze in je portemonnee en je kon weer een tijdje profiteren van deze finger lickin’ goede korting. Maar 2017 vraagt om een nieuwe aanpak.

Om de printcoupons te digitaliseren hebben we een couponsite gebouwd waarop onze klanten coupons konden claimen en en activeren bij een lokaal restaurant. Om te kijken of dit werkt, hebben wij een testcampagne gedraaid in regio Den Haag. En hoe kun je dit nou beter testen, dan met local targeting?

Door heel specifiek in stralen rondom de restaurants in regio Den Haag te targeten (en ook op leeftijd, interesses, online gedrag e.d.), bereikten wij enkel de juiste doelgroep. Wat in AdWords resulteerde in een CTR van 37% en – alle online kanalen meegenomen – tot een gigantisch aantal digitale coupons die geactiveerd werden. Een prima score, dacht ik zo.

Wil jij meer weten over local advertising en wat dit voor jouw bedrijf kan beteken? Ask us. Wij leggen het je – onder het genot van een kop koffie – graag uit!

Navigation

Diensten

Over ons

Vacatures

Cases (coming soon)

 

 

Social Networks

 

Contact

Van Diemenstraat 180

1013 CP, Amsterdam

+31 (0)20 210 1343

info@driivn.nl

 

DRIIVN 2019

 

 

 

Social Networks

 

Navigation

Diensten

Over ons

Vacatures

Cases (coming soon)

 

Contact

Van Diemenstraat 180
1013 CP, Amsterdam
+31 (0)20 210 1343
info@driivn.nl

 

 

DRIIVN 2019